Hoşgeldiniz Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Gönderen Konu: Stres Yönetmede Nefesin Yeri  (Okunma sayısı 1782 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı muhterem

  • Üye
  • *
  • İleti: 785
  • Karma: +0/-0
  • Cinsiyet: Bayan
Stres Yönetmede Nefesin Yeri
« : 09 Kasım 2007, 12:56:15 »

Kronik tekrarlayan stresler çoğu defa akut streslerden daha yıkıcıdır.  Uzun süren streslerde bireylerin ahlaki değerlerinin bozulmasına sık rastlanır. Kişilerin trankilizanlara, hipnotiklere, alkol ve sigaraya sık başvurmalarını önlemek için bireylere bu yanlış alışkanlıklar yerine düzenli gevşeme egzersizleri, meditasyon, self-hipnoz gibi teknik ve zihinsel stratejiler öğretilmelidir.

Gevşemenin genel ilkeleri:

Rahatlama: Solunum egzersizlerinden faydalanır, bol rahat elbiseler giyilir, loş sakin yer seçilir. Çevreyle ilgi tamamen kesilmelidir.
Düşünce konsantrasyonu: Dikkat dış dünyadan kişinin kendi içine yönelir. Dikkat sık sık bir kelime veya bir sesin üzerine toplanır. Gerekirse ilginin dağılmaması için gözleri kapatılır.
Fikir aşılaması: İlaçlı aşı vücudun hastalığına karşı savunma yapabilmesi için kullanılır. Vücuda ölü veya zayıf virüsler verilir. Organizma bağışıklık kazandığı için savaşmak kolaylaşır. Aynen bunun gibi stres aşısında hayali stresli durumlar zihne sokulur. Sağlıklı tepki yolları kazanılır. Gerçek stresle karşılaşıldığında hazırlıklı olunur. Örnek vermek gerekirse: Kişi ölümün mahiyetini hayal ederek sağlıklı tepki yolları öğrenirse böyle bir stresle karşılaştığında o kişi hazırlıklı ve eğitilmiş demektir.
 
SOLUNUM EGZERSİZLERİStres altında olduğumuz zaman vücudumuz çok oksijene ihtiyaç duyar. Nefes alma ile vücudumuza hava ve oksijen girer. Stres altında nefes hayli hızlı, gevşemişken yavaştır. Burada amaç nefesi hızlıdan yavaşa indirmektir.
Bedeni strese karşı koymada ilk adım solunum denetlenmesidir. Uzak doğuda  "İnsanı tanımak için nefesini dinle." denir. Sakin ve olgun insanlar ağır; dengeli sinirli, huzursuz insanlar sık yüzeysel; hırslı insanlar dengesiz, düzensiz nefes alırlar.
Düzenli solunum egzersizlerinin faydaları şöyle özetlenebilir.
- Akciğerlerin bütün alveolleri açılır.
- Kan dolaşımı hızlanır.
- Oksijen miktarının artması ve oksijenin en uç kısımlara ulaşması stres altında ortaya çıkan adrenalin, noradrenalinin azalmasına ve kaybolmasına yardım eder.
- Kişiyi sakinleştirir.
Günde 40-50 arası derin nefes egzersizi genellikle yeterlidir. Üst üste yarış şeklinde yapılmamalıdır. Arada normal nefes almak gerekir.

Solunum egzersizlerine başvurulacak pratik yer ve durumlar şunlardır.

Herhangi bir şeyi beklerken: Asansör, telefon, yemeğin kaynamasını beklerken, araba kırmızı ışıkta durduğu zaman ... gibi.
Bir şeye sinirlendiğinizde dikkatinizi nefes egzersizine toplayarak uygulayın. Nefes alıp verirken daha gevşek ve rahat olduğumuzu hayal edin.
Ayrıca her gün 5 dk.'nızı solunum egzersizlerine ayırırsanız 2-3 hafta sonra kendinizi artık gevşemiş ve rahat bulabilirsiniz. Nefes alırken sadece burun kullanılır, sakinlik verici cümleler tekrar edilir.
Hangi stresi azaltma tekniğini uygularsanız uygulayın unutmamanız gereken şey iyi nefes almayı öğrenmek ve kendinize has olan stres tepkisini bilmektir.

 
VI- Stres durumunun iyi ve doğru tahlili
- Endişe ve sıkıntı varsa ortada bir problem var demektir.
- Problem nedir?
- Problemi doğuran sebepler nedir?
- Muhtemel çözüm yolları nelerdir?
- En iyi çözüm yolu hangisidir?
- Bu dört soruya cevap verilirse stres vericinin zararını karşılamak, en aza indirgemek mümkün olur.

DAHA AZ STRES İÇİN KENDİNİZE EMİRLER
- Aynı zamanda tek bir işi yap!
- Problemi kavra!
- Dinlemeyi öğren!
- Soru sormayı öğren!
- Anlamlıyı anlamsızı ayır!
- "Güzel gören güzel düşünür, güzel düşünen hayatından lezzet alır" kuralını unutma!
- Esnek ol!
- Hataları kabul et!
- Basitçe ifade et!
- Sakin ol, gülümse!
- Zamanlamayı iyi yap!

Boş kalmamak

Fizik okurken her öğrenci bilir ki "tabiat boşluktan nefret eder".
Tabiat yeryüzündeki boşlukları doldurmakta olduğu kadar boş zihinleri de doldurmakta da acelecidir. Pasteur "Kütüphaneler ve laboratuarlarda bulunan huzur"dan söz etmiştir. Okuyan, araştıran insanlar meşguldür. Üzülmeye zamanı yoktur. İstek ve gayret içinde bir "uğraşı tedavisi"ni kendisine uyguluyor demektir. Bu nedenle stresi azaltmada iyi bir yol olarak meşguliyeti tavsiye edebiliriz.

www.mcaturk.com

Memory Center Nöropsikiyatri merkezi
Kendin İçin Birşey Yapmayacaksan ; Kim Yapacak ?
Başkası için bir şey yapmayacaksan ;Varolma'nın Anlamı Ne?
Şimdi Yapmayacaksan ; Ne Zaman ?